ویژگیهای محیط کاری ایدهآل چیست؟

نوشته ویژگیهای محیط کاری ایدهآل چیست؟ اولین بار در کاویاب پدیدار شد.

محیطهای کاری شرایط متفاوتی با یکدیگر دارند که متمایز کردن آنها با یکدیگر با توجه و وابستگی به درجه و رشته کاری امکان پذیر است. مناسب بودن شرایط فیزیکی محیط کار مانند( فضای مناسب کار، نوع میز و صندلی، ابزارهایی کاری از کامپیوتر تا تجهیزات صنعتی، نوع چیدمان میزها، تفکیک فضاها بر حسب نوع کار گروههای مختلف ) از پیش نیازهای اولیه افزایش کارایی افراد است. یکی دیگر از تفاوت محیطهای کاری با یکدیگر شرایط روانی محیط کار است که شامل افرادی که با آنها کار میکنیم. روابط دوستانه بین همکاران نقش مهمی در افزایش کیفیت کاری دارد. از موارد دیگر در این زمینه اعتماد متقابل بین مدیران و کارکنان است.
محیط کاری مناسب چه ویژگیهایی دارد و تفاوت محیطهای کاری مختلف با یکدیگر
پیشرفت در محیط کار یکی از اهداف افرادی است که به کار کردن در محیطهای کاری مشغولند به طوری که این افراد دوست دارند محیط کار آنها امکان پیشرفت را در اختیارشان بگذارد. تعادل در محیط کار فاکتور بسیار مهمی است، مثلا تعادل بین حقوق و تخصص افراد، برخورد یکسان قوانین شرکت با افراد و زمان پرداخت به موقع حقوق کارکنان (این موضوع میتواند معیارمهمی برای تصمیم گیری افراد باشد)
ویژگیهای یک محیط کاری استاندارد و مناسب
در محیط کاری مناسب کارکنان با دیوار و پارتیشن از هم جدا نیستند |
جدا کردن کارکنان از یکدیگر باعث میشود که تعامل کارمندان کم شود و همین تعامل کم کار تیمی را با مشکل روبرو میکند. اینکار تیمی سبب میشود افراد در حین انجام کار از همفکری هم استفاده کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود. |
گیاهان طبیعی در محیط کار از ویژگیهای محیط کار مناسب |
وجود گیاهان طبیعی در محیط کار و اکسیژن تولید شده توسط گیاهان و رنگ سبزشان انرژی مضاعف و احساس خوبی را روحیه کارکنان ایجاد میکند. |
در محیط کار مناسب معیارها و قضاوتها صفر و صدی نیست |
در فضایی که فقط عملکرد منفی کارکنان دیده میشود آنها انگیزه خود را برای پیشرفت و بهبود کیفیت کارشان از دست میدهند. |
ارجحیت تشویق بر تنبیه از ویژگیهای محیط کار مناسب |
در محیط کاری استاندارد تشویق عملکرد خوب جای تنبیه عملکرد بد را میگیرد. |
در محیط کار استاندارد طبقه بندی کارکنان اشتباه است |
در برخی از محیطهای کاری، کسی جرأت نمیکند به رئیس انتقاد کند و کارکنان باید از تمامی دستورات مافوقهای خود تبعیت کنند. تنفر حاصل از این نوع برخورد و بی عدالتی، باعث فروپاشی محیط کاری میشود. |
برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی از ویژگیهای محیط کار مناسب |
یکی از مهمترین ویژگیهای محیط کار استاندارد حفظ تعادل میان زندگی حرفهای و خانوادگیشان است. به روشهای گوناگونی میتوان به کارکنان این تعادل کمک کرد مثل اجتناب از الزام کارکنان به انجام اضافه کاری و سختگیری نکردن برای دادن مرخصی. |
۱۵ ویژگی کارکنان ایدهآل
امروزه در فضای جهانی کسب و کار استخدام و حفظ کارمندان ساعی یکی از سختترین وظایف مدیران است. اغلب مدیران روی مهارتهای لازم برای اجرای کار تمرکز کرده و ویژگیهای شخصی و تواناییهایی اساسی برای فعالیت به عنوان یک عضو خلاق و پربازده از تیم را نادیده میگیرند. عواقب استخدام نادرست کارکنان شامل مجادلات شخصی، شکست پروژهها و در نهایت اخراج خواهد بود. اگرچه هر یک از متقاضیان استخدام دارای مجموعهای منحصر به فرد از خصایص شخصی و فنی هستند اما کارکنان ایده آل از ویژگیهای مشترکی بهره میبرند که مدیران باید به دنبال شکار آنها باشند. لیست نهایی استخدام شما باید شامل متقاضیانی باشد که ۱۵ ویژگی زیر را به همراه دارند:
۱. چالاکی
کارمندان ایده آل باید انعطاف پذیر، چالاک و سریع باشند. آنها باید توانایی واکنش و پاسخ سریع به بخشهای محرک کسب و کارهای مدرن، نیازهای گوناگون و خواستههای متغیر مشتری را داشته باشند.
۲. برخورد مطلوب
برخورد مناسب، عطوفت و همدلی از ویژگیهای مثبتی است که به دیگران نشان میدهد کارمند برای آنها اهمیت قائل است. «استفان کاوی» معتقد است که افراد با تاثیر بالا کسانی هستند که به دیگران بیش از خود اهمیت میدهند.
۳. دیدگاه جهانی
بر اساس گزارش «ارنست و یانگ» یکی از ویژگیهای مهم کارآفرینان برای استخدام افراد برخورداری از ذهنیت جهانی است، به عبارت دیگر اطلاع از دیدگاهها، رویدادها، فرهنگها و آداب و رسوم دیگر کشورها و حساسیت نسبت به این موارد یک مزیت به شمار میرود.
۴. انرژی بالا
گاهی اوقات پروژه مستلزم صرف وقت اضافه است، به ویژه اگر اجرای آن مستلزم همکاری بین دپارتمانهای مختلف باشد. کارکنان آرمانی از اضافه کاری در چنین مواردی ابایی ندارند. آنها از رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برخوردار بوده و به همین خاطر از انرژی لازم برای صرف وقت و توان اضافه برخوردار هستند.
۵. انطباق پذیری
کارکنان برجسته از توانایی انطباق با فرهنگها، خصوصیتها و روشهای انجام کار بهره میبرند. برای مثال حین کار با افراد درون گرا به خوبی میدانند که چنین افرادی به محیط آرام نیاز داشته و تمایل چندانی به صحبت ندارند.
۶. برقراری ارتباط
این قابلیت حین کار با فرهنگهای دیگر اهمیت به سزایی دارد. کارکنان ایده آل با بهره گیری از موضوعاتی نظیر آب و هوا، رویدادهای روز و مسابقات ورزشی سر صحبت را با افراد دیگر باز کرده و با آنها ارتباط برقرار میکنند. آشنایی فرد با زبان مبدا این مهارت را دو چندان برجسته میسازد.
۷. اظهار نظر
این افراد با روش میانجی گری در منازعات، به دست گرفتن سررشته امور و بیان خواستههایشان آشنایی دارند. اظهار نظر و ارائه پیشنهاد نشان دهنده آینده نگری و کارایی چنین افراد است و در پیشبرد پروژههایی که از طریق دورکاری صورت میگیرند، اهمیت بیشتری دارد.
۸. کنجکاوی
بهترین کارکنان کسانی هستند که به دنبال اطلاع از روشهای مختلف انجام کار هستند. آنها در مورد روال اجرای کار توسط دیگران، وظایف محوله به سازمانهای دیگر و پروسه زندگی و کار تیمهای دیگر به ویژه در دیگر نقاط دنیا کنجکاوند. کنجکاوی ابزاری مهم در دستیابی به دانش و همچنین نمایش علاقمندی فرد است.
۹. انعطاف پذیری
آمادگی برای تغییر برنامه کاری، سیستمها و فرایندهای مختلف حین کار با فرهنگهای مختلف در دیگر نقاط دنیا نقشی حیاتی دارد. کارکنان ایده آل از تغییر هراسی نداشته و آمادگی یادگیری مهارتها، نرم افزارها و فرایندهای جدید برای همگام شدن با دنیای پرشتاب امروز را دارند.
۱۰. برنامه کاری منعطف
امروزه تشکیل تیمهای دورکار، مجازی و پراکنده به امری عادی تبدیل شده، به عبارت دیگر بسیاری از افراد در نقاطی با مناطق زمانی مختلف در حال مشارکت هستند. طبیعتا در چنین شرایطی ساعت برگزاری جلسات مطابق میل برخی از اعضای تیم نخواهد بود اما ایجاد برنامه کاری ثابت که باعث کارکردن اعضای خاصی تا دیروقت شود ناپسند خواهد بود از این رو آن را به صورت منعطف طراحی کنید.
۱۱. صراحت مطلوب
در برخی فرهنگها افراد چندان با صراحت و بی پرده سخن نمیگویند، از این رو کارکنان ایده آل باید منظور خود را در لفافه بیان کرده و با صراحت بیش از حد موجب آزرده خاطر شدن طرف مقابل نشوند. این افراد حین حفظ قواعد خاص در برقراری ارتباط، وظایف محوله و انتظارات خود را به کارکنان زیرمجموعه خود انتقال میدهند.
۱۲. دید مثبت
بهترین کارکنان کسانی هستند که همیشه آستین خود را بالا زده و آماده اجرای کار هستند. آنها علاقهای به جواب سربالا نداشته و برای به سرانجام رساندن پروژهها آماده آزمایش روشهای جدید هستند. این افراد به جای بیان مشکلات به دنبال پیدا کردن راه حل هستند.
۱۳. دیپلماسی
تسلط بر روشهای استماع نظرات و پیشنهادها مهارتی حیاتی است. کارکنان برتر با علاقه به سخنان دیگر گوش داده و در صورت لزوم دیدگاههای آنها را مدنظر قرار میدهند. بدین ترتیب کارکنان زیر مجموعه میدانند که نظرات آنها نیز بی اهمیت تلقی نمیشوند.
۱۴. اهمیت به پوشش ظاهری
کارمندان آرمانی به اهمیت پوشش ظاهری، بهداشت فردی و آداب و رسوم فرهنگهای دیگر واقف هستند. آنها با توجه به شرایط و قواعد محیطی پوشش و آرایش ظاهری خود را انتخاب کرده و بدین ترتیب افراد با فرهنگهای مختلف را آشفته نمیسازند.
۱۵. رقابت پذیری
رقابت با افزایش انگیزه کارکنان برای پیشی گرفتن از سازمانهای دیگر میتواند به پیشرفت مجموعه منجر شود. در این شرایط کارکنان میخواهند تواناییهای خود را اثبات کنند اما اگر هر یک از آنها تنها موفقیت خود را مدنظر قرار دهد، رقابت به عنصری منفی تبدیل میشود. از سوی دیگر کارکنان ایده ال میدانند که روش رقبات بین زنان و مردان متفاوت بوده و این امر را نیز مورد توجه قرار میدهند.
ویژگیهای محیط کاری مناسب برای بانوان
امروزه شرکتهای زیادی روی ایجاد محیطهای کاری مناسب برای زنان تمرکز کرده و سعی میکنند فرصت رسیدن کارکنان زن به سمتهای رده بالا را فراهم کنند. موسسه «Fairygodboss» یک سایت کاریابی آمریکایی مخصوص زنان است. این سایت پس از بررسی محیطهای کاری مختلف، فاکتورهای موثر در افزایش رضایت شغلی زنان را مشخص کرده که در ادامه چند مورد از آنها را بررسی میکنیم.
انعطاف پذیری محیط کار |
این سایت دریافته که ۴۰ درصد زنان نمیتوانند تعادل بین کار و زندگی را فدای کارشان کنند. بنابراین شرکتهایی که محیط و ساعات کاری انعطاف پذیری را در اختیار کارکنان قرار میدهند از شانس بیشتری در استخدام مدیران میانی زن برخودار هستند. یکی از شرکتهای موفق در این زمنیه «جنرال موتورز» است که امکان ارائه مرخصی و ساعات کاری منعطفی را در اختیار کارکنان زن قرار میدهد. |
مدیران خوش رفتار |
این موسسه دریافته که ویژگیهای اخلاقی مدیران برای زنان مهمتر از عنوان شرکت است. وجود مدیرانی که تفاوتهای احساسی و عاطفی جنس مخالف را درک کرده و وظایف متناسب با روحیه زنان را برعهده آنان بگذارند، در بازدهی کارکنان زن تاثیر زیادی دارد. یکی از شرکتهای موفق در این زمینه اپل است که فرصتهای برابری را برای زنان فراهم میکند. |
شرکتهای دارای برنامه جانشین پروری |
در برنامههای جانشین پرورری امکان تعیین زنان به عنوان مدیران آتی وجود دارد. این برنامهها مراحل پیشرفت زنان و اهداف و انتظارتی را که میتوانند داشته باشند، مشخص کرده و در افزایش انگیزه آنها نقش زیادی دارد. کمپانی دل کارکنانی را که در دو بازه یک تا دو سال و سه تا پنج سال آینده میتوانند سمتهای رهبری را برعهده بگیرند مشخص میکند. |
شرکت هایی که برای خانواده کارکنان ارزش قائل شوند |
افزایش بیش از حد مسئولیتهای مدیران میانی زن در شرکت میتواند روی روابط خانوادگی آنها تاثیر منفی بگذارد. توجه به نیازهای خانوادگی کارکنان، برای مثال اعطای مرخصیهای با حقوق برای پدران و مادران میتواند در بهبود روحیه و در نتیجه افزایش بهره وری آنها تاثیر زیادی داشته باشد. امروزه شرکتهای بسیاری در محل کار، مکانی را به نگهداری از کودکان کارکنان اختصاص دادهاند که از این میان میتوان به «Patagonia» اشاره کرد. |
ایجاد ارتباط بین مدیران زن |
حضور همکاران زن در محیطهای کاری میتواند باعث افزایش آرامش و اعتماد به نفس زنان شود. استفاده از برنامههای ایجاد ارتباط بین کارکنان زن و کلاسهای آموزشی با حضور مدیران خانم میتواند در افزایش روحیه و تجربه آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. |
در اینجا به چند ویژگی یک محیط کاری پر انرژی و مثبت اشاره میکنیم:
۱-ارزشهای مثبت
در ابتدا باید توجه کنید که آیا محل کار شما جایی برای ارتقاء ارزشهای مثبت است یا خیر. در صورتی که مدیریت، در محل کار، بر طبق دستورالعملهای درست و ارزشها عمل کند، در ایجاد انگیزه در کارکنان تاثیر گذار خواهد بود. شرکتی که به کیفیت کار متعهد بوده و همچنین شیوههای اخلاقی و صادقانه کسب و کار را رعایت میکند، میتواند در ارائه یک محیط کاری پر انرژی و مثبت برای کارکنان بیشتر متعهد باشد.
۲-باز بودن خطوط ارتباطی
عدم ارتباط بین کارکنان و یا فضای بسته کاری میتواند در محیط کار تاثیر گذار بوده و ناامید کننده باشد. حفظ خطوط ارتباطی برای کارمندان و کارفرمایان، در محیط کار بسیار مهم است. این موضوع، به کارکنان کمک میکند تا اعتبار خود را حفظ کرده و احساس رضایت مندی داشته باشند. به این ترتیب، آنها پی میبرند که دیده و شنیده شده و مورد توجه قرار میگیرند. این نکته که، ایدهها و عقیدههای آنها به سازمان کمک میکند، میتواند روحیه کار را در محل کار به طور قابل توجهی افزایش دهد.
۳- فضای کاری مناسب و کارآمد
اگر محل کار از فضای ضعیفی برخوردار باشد، هیچ کدام از کارکنان با میل و علاقه کار نخواهند کرد. کارکنان در محل کار، دوست دارند در فضایی دوستانه و مناسب کار کنند و اگر مشکلی در کار ایجاد شود، آن را به طور غیرمستقیم مطرح کنند. فضای بسته و نامناسب کاری تنها سبب ایجاد استرس، ترس و نگرانی در محل کار خواهد شد. یک محیط کاری پر انرژی و مثبت جایی است که افراد در آن به خلاقیت و بهره وری تشویق شوند.
۴-تمرکز بر آموزش در محیط کاری پر انرژی و مثبت
شرکتی که نیروی کار خود را بر اساس تغییرات مداوم، به روزرسانی و مجهز کند، معمولا بازده بیشتری در کار خواهد داشت. بهترین شرکتها از محیطی برخوردار هستند که در آن، اهمیت ارائه آموزش به کارکنان، به روز کردن سیستمهای قدیمی و ارائه ابزارهایی جدید به کارکنان را مد نظر قرار داده و از وقت خود بهتر استفاده کند. به این ترتیب، چنین محیطهای کاری به راحتی میتوانند وارد رقابت در جهان امروز شود. همین موضوع میتواند سبب رضایت کارکنان، بهره وری و ایجاد یک محیط کاری پر انرژی و مثبت شود.
۵-رهبری مثبت
رهبری، نقش مهمی در ایجاد یک محیط کاری پر انرژی و مثبت ایفا میکند. رهبران خوب نمونهای مثبت برای کارکنان خود هستند که به دنبال ایجاد یک فضای آرامتر و مثبت هستند. رهبران خوب، خطوط ارتباطی را افزایش داده و تلاش میکنند تا اطمینان حاصل شود که کل عملیات به اندازهای هموار است که راه را برای پیشرفت باز خواهد کرد.
۶-کار گروهی
یکی دیگر از ویژگیهای یک محیط کاری پر انرژی و مثبت، فضای کار گروهی است. جایی که کارکنان از کار کردن در کنار یکدیگر، احساس خوبی داشته و در آنجا، مدیریت برای اطمینان از ایجاد فضای کار گروهی در مسیر آنها کار میکند. در یک محل کار ایده آل، همه از نقش خود آگاهی دارند و میدانند که چگونه به هدف نزدیک شوند. در این محیط کار، از کارکنان حمایت شده و هر کارمندی با هم به سمت یک هدف مشترک حرکت میکنند.
۷-تعادل بین کار و زندگی
محیط کاری پر انرژی و مثبت ، بین کار و زندگی شما نوعی تعادل سالم ایجاد میکند، به طور کلی میتواند به عنوان یک محل کار مثبت در نظر گرفته شود. بهترین کارفرمایان میدانند که زمانی که کارکنان آنها دغدغه زیادی در مورد زندگی شخصی خود، نداشته باشند، به همان اندازه، رضایت شغلی بیشتری داشته و در کار خود بیشتر تمرکز میکنند.
۸-پیگیری مداوم
زمانی کارکنان قادر باشند که نیازها و اهداف مختلف زندگی خود را از قبیل خانواده، دوستان و غیره را بر آورده کنند، به این ترتیب، میتوانند احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته و از کار کردن در محیط کاری خود لذت ببرند. جدا از این، کارکنانی که در معرض تجربیات بیشتری در زندگی خارج از کار هستند میتوانند از تجربیات خود در کار، استفاده کنند. اگر محیط کار شما دارای ویژگیهای فوق باشد، به شما تبریک میگوییم. محیط کار شما، میتواند شانس خوبی برای پیشرفت در آینده باشد. اما در صورتی که فاقد این ویژگیها باشد، لازم است که در انتخاب کار خود تجدید نظر کنید تا به نتایج مثبتی دست پیدا کنید.
جمعآوری و تنظیم: کاویاب
نوشته ویژگیهای محیط کاری ایدهآل چیست؟ اولین بار در کاویاب پدیدار شد.